Fornøyd og lykkelig huseier står frem!
Selvsagt ikke! - påstår vi i Byggmesterforbundet. Det er bare altfor sjelden vi hører om byggeprosjektene som går på skinner. Og det er synd, siden de fleste som skal bygge bolig kan trenge gode tips til hva man bør passe på for at både byggeprosess og resultat skal bli vellykket.
Familien Hofgaards nye bolig på Bekkestua. Foto: Byggmesterforbundet
Familien Hofgaard satte krav til byggmesteren
Vi har vært på besøk hos familien Hofgaard ved Oda Wood Hofgaard, og fikk høre om hvordan hun opplevde byggeprosessen ved bygging av nytt hus på Bekkestua. Huset er en nydelig tomannsbolig med parkering i kjelleren for begge boenheter og to etasjer over kjellernivå. Huset er plassbygget av Mesterhus Asker og Bærum med Byggmestrene Olsen & Lindahl AS som utførende. Oda er selv i byggebransjen og har derfor høye krav til utførelsen av arbeidene som er gjort i huset. Skal man få et bra resultat er det en selvfølge at man må bruke kvalifiserte håndverkere som har rett kompetanse på de arbeidene som skal utføres, for eksempel på våtrom.
Hva la dere vekt på da dere skulle velge Byggmester?
Det som var mest avgjørende er referanser. Vi hadde i utgangspunktet tenkt et annet firma, men de hadde ikke så gode referanser og vi valgte derfor Mesterhus Asker og Bærum. Dette angrer vi ikke et sekund på! Byggeprosessen har vært veldig god og huset ble faktisk ferdigstilt 2 mnd. før avtalt overtakelse. Dette skyldes nok god arbeidsledelse og god kommunikasjon mellom byggeleder og oss.
Vannet renner rett vei
Badet er det dyreste rommet i huset og må være i orden slik at det kan brukes etter hensikten. Her er det avgjørende at man bruker kvalifiserte håndverkere som har satt seg inn i gjeldende regelverk og som har spisskompetanse på bygging av bad.
Med tanke på utførelse av våtrommene deres. Fikk dere god veiledning om hvilke krav som gjelder for disse?
Vi kan en del om dette fra før og så at prosjekteringen og utførelsen var innenfor de kravene som gjelder i Byggteknisk forskrift (TEK). Vi er av den oppfatning at hvis entreprenøren holder seg innenfor kravene som myndighetene har pålagt, så er badet godkjent og utført som det skal. Det er ikke nødvendig å bruke normer utover dette.
Vi ønsket ganske store fliser på gulvene men valgte mindre fliser i dusjsonen som gjør det litt enklere å få rett fall i selve dusjen. - Og vannet renner rett vei, ned i sluket.
Bildet: Bad i kjeller med fliser tilpasset dusjsone.
Foto: Byggmesterforbundet
Håndverkerne i Mesterhus Asker og Bærum har gått våtromskurset Håndverkerens Våtroms Veileder (HVV) hos Byggmesterforbundet. Tror du det har gitt bedre resultat?
Vi kjente ikke til Håndverkerens Våtroms Veileder fra før, men de som utførte arbeidene på våre bad virket veldig profesjonelle og hadde god kommunikasjon med oss om løsningene som er valgt. Jeg vil tro at arbeidernes kompetanse på bygging av våtrom er et resultat av god opplæring, så vi er veldig glade for at de hadde tatt dette kurset.
Er det noen løsninger på badet du er spesielt godt fornøyd med?
- Alle rør og skjulte installasjoner er laget slik at det ikke er noen synlige rør, selv ikke under vasken. Da de skulle legge rørene til badekaret måtte disse legges på yttervegg. Dette er alltid litt utfordrende med tanke på frost. Da laget de en vegg innenfor ytterveggen hvor rørene gikk. Denne ble avsluttet litt over badekaret og vi har fått en fantastisk vinhylle.
Bildet: Hovedbad i 2. etasje. Foto: Byggmesterforbundet
Dokumentasjon på arbeidene er viktig
Det skal overleveres FDV (forvaltning, drift, og vedlikehold) dokumentasjon på arbeidene. Fikk dere dette?
- Ja alt ligger på Boligmappa. Det tok litt tid før denne dokumentasjonen kom på plass, men nå er alt rett plassert og vi kan gå inn på vår bolig på boligmappa.no og se på dokumentasjonen over alt som er utført. Dette er jo spesielt viktig slik at renhold og vedlikehold gjøres riktig i forhold til de produktene vi har brukt.
Dokumentasjonen i Boligmappa følger forøvrig boligen slik at ved et eventuelt fremtidig salg vil all dokumentasjon på arbeidene som er utført ligge tilgjengelig for neste eier (red.).
Ikke at det er sannsynlig at familien Hofgaard vil selge med det første.
- Vi er rett og slett veldig fornøyd med alt arbeidet som er utført og hvordan dette ble gjort, sier Oda Wood Hofgaard.