Hvem blir Norgesmester i tømrerfaget?

Seks tømrerlærlinger er klare for å konkurrere i Yrkes-NM på Hellerudsletta 23. -25. oktober.

Tømrerlærlinger i Yrkes-NM 2018

Fra venstre: Jørgen Berg Fornes (Trøndelag), Joakim Paulsberg (Akershus), Joakim Skrede Skjeldestad (Sogn og Fjordane), Jørgen Forså (Troms), Henrik Sæther Grenne (Trøndelag). Siste lærling Olav Busk fra Akershus var ikke til stede da bildet ble tatt.

Lærlingene skal løse en ukjent oppgave i løpet av to og en halv dag. Det blir litt likt en svenneprøve, men kun den praktiske delen. Tre dommere skal være med og bedømme kandidatenes arbeid. Ut i fra en helhetvurdering av lærlingenes arbeid underveis, samt sluttresultat, vil dommerne kåre første, andre og tredje plass. Lærlingene får ikke vite noe om hva de skal gjøre før på morgenen tirsdag 23. oktober så alle er spente på hva oppgaven blir!

Yrkeskonkurranser og utdanningsmesse

Det nye kongress- og messesenteret X Meeting Point på Hellerudsletta skal fylles med yrkeskonkurranser i over 30 yrkesfag. Dette er ny rekord for Yrkes-NM. Arrangørene regner med at over 300 av landets dyktigste lærlinger og unge fagarbeidere skal kjempe om medaljer, heder og ære. I tillegg blir det spennende aktiviteter innen alle utdanningsprogrammene.

Yrkes-NM arrangeres hvert andre år og det er Worldskills Norway som er hovedansvarlig for arrangementet. I år er Utdanningsetaten i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune  medarrangører. Bransjeorganisasjoner har ansvar for gjennomføre konkurransene i "sine" fag. Byggmesterforbundet og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg EBA, samarbeider om å arrangere konkurransen for tømrerlærlingene, med god hjelp fra Opplæringskontorene.

Ungdom viser ungdom

Deltakelsen i Yrkes-NM er en ypperlig mulighet til å få vist frem faget på en engasjerende og god måte, og vil kunne bidra til å rekruttere flere ungdommer til å ta tømrerutdanning.

Hovedmålgruppen for arrangementet er ungdomsskoleelever, elever i videregående skole, samt lærere og rådgivere i skolene. Men arrangementet er åpent for alle, og det er ventet hele 30.000 besøkende. Både statsminister Erna Solberg og  kunnskapsminister Jan Tore Sanner vil være blant de som kommer på besøk i løpet av konkurransedagene.

Det er gratis adgang og bare å møte opp! Åpningstider er kl. 09.00 - 18.00 tirsdag og onsdag og kl. 09.00 - 12.00 torsdag. Det konkurreres i alle fagene hver dag. Torsdag avsluttes arrangementet med høytidelig medaljeutdeling. Vi ønsker alle deltakerne lykke til!

Publisert: 12.10.18

Møt deltakerne!